Overslaan en naar de inhoud gaan
  • naar de website van de hoven en rechtbanken
  • Brochures
Home

Nederlandstalige rechtbank van eerste aanleg Brussel

  • Home
  • De rechtbank
  • Wie zijn we?
  • Nieuws
  • Formulieren
  • Contact
Burgerlijke rechtbank
Correctionele rechtbank
Familierechtbank
Jeugdrechtbank
Strafuitvoerings-rechtbank
Onderzoeksrechter en raadkamer
Home Informatie Griffies & Diensten Kamers Formulieren

Welkom bij de burgerlijke sectie van de Nederlandstalige rechtbank van eerste aanleg Brussel! 

Via het menu hiernaast kan u heel wat informatie terugvinden over de diensten van de burgerlijke sectie. Neem zeker een kijkje onder het tabblad "Informatie". Vaststellings- of oproepingsformulieren of een voorbeeld van een volmacht vindt u via het tabblad "formulieren". 

Vond u geen antwoord op uw vraag? U vindt de contactgegevens van de griffies en diensten via het desbetreffende tabblad.

Juridisch advies zal u op deze website niet terugvinden en kunnen de griffies en diensten u ook niet geven. Daarvoor kan u terecht bij uw advocaat of bij het Bureau voor Juridische Bijstand (klik hier). 

Bij de burgerlijke rechtbank is het mogelijk om inleidende procedurestukken (verzoekschriften), stukkenbundels, conclusies en begeleidende brieven neer te leggen via e-Deposit. Wanneer u in een bestaand dossier procedurestukken neerlegt, dient u altijd het gekende rolnummer te gebruiken. Bij een volledig nieuwe procedure, kan u gebruik maken van het fictieve rolnummer 1970/70/A.

Klik op de onderstaande link voor meer informatie. 

e-Deposit

Als u een nieuwe procedure wenst te starten bij de burgerlijke sectie van de Nederlandstalige rechtbank van eerste aanleg Brussel, dient dat te gebeuren aan de hand van een verzoekschrift of een dagvaarding die op de griffie wordt neergelegd. Bij bepaalde procedures dienen de verzoekschriften in meer dan één exemplaar te worden neergelegd en is het mogelijk dat er een kostprijs verbonden is aan het opstarten van de procedure.

In het onderstaande document kan u hierover meer informatie terugvinden. 

U kan altijd terecht bij uw advocaat of bij het bureau voor juridische rechtsbijstand als u meer info wenst over het opstarten van een nieuwe procedure bij onze rechtbank. 

Nieuwe procedures

Bij de dienst uitgiften en kopieën kan u een afschrift van een vonnis of van stukken in een dossier bekomen. Informatie over welk soort kopieën er zijn en wat de kostprijs hiervan is, kan u hieronder terugvinden. 

Via het mailadres nreabrussel.uitgiften@just.fgov.be kan u de benodigde afschriften bestellen. 

Kopieën en uitgiften

In de onderstaande documenten kan u wat praktische informatie terugvinden over de diensten legalisaties en nalatenschappen.

Praktische info over de dienst legalisaties
Praktische info over de dienst nalatenschappen

Bij de eenzijdige beslagprocedures vragen we dat het verzoekschrift en de inventaris aan bepaalde voorwaarden voldoet en dat bepaalde begeleidende stukken worden gevoegd. Hoe vollediger het verzoek, hoe minder bijkomende informatie we moeten opvragen en hoe vlotter uw dossier kan behandeld worden. In het onderstaande document kan u dan ook per eenzijdige beslagprocedure een checklist terugvinden.

Een eenzijdig verzoekschrift neerleggen als particulier is niet mogelijk. U kan hiervoor altijd terecht bij uw advocaat of bij het bureau voor juridische bijstand.

Checkslist eenzijdige beslagprocedures

Wenst u een verzoek tot rechtsbijstand neer te leggen? In de onderstaande checklist kan u terugvinden aan welke voorwaarden het verzoek en de bijgebrachte stukken moeten voldoen. 

Checklist rechtsbijstand
Algemene gegevens
  • Quatre Brasstraat 13 (2e verdieping)
    1000 Brussel
  • Google Maps

  • BE51 6792 0065 0762
Dienst kopieën en uitgiften (loket 2)
  • + 32 2 519 86 23
  • nreabrussel.uitgiften@just.fgov.be
Dienst rolzettingen - nieuwe procedures (loket 3)
  • + 32 2 519 86 23
  • nreabrussel.burg@just.fgov.be
Griffie van de voorzitter (loket 4)
  • + 32 2 508 67 51
  • nreabrussel.burg@just.fgov.be
Griffie van de arrondissementsrechtbank (loket 4)
  • +32 2 508 67 51
  • + 32 2 519 86 45
  • nreabrussel.burg@just.fgov.be
Dienst van de legalisaties en akten van de griffier (loket 4)
  • +32 2 508 67 51
  • nreabrussel.burg@just.fgov.be
Dienst lopende zaken - griffie van de rollen (loket 5)
  • +32 2 508 62 67
  • nreabrussel.burg@just.fgov.be
De kamers van de burgerlijke rechtbank

De burgerlijke rechtbank bestaat uit 11 kamers, die één of meerdere zittingen per week houden. De 2de, 3de, 4de, 5de, 6de, 7de, 9de, 10de en 11de kamer behandelen vooral specifiek toegewezen materies. De 2de, 3de, 4de, 5de en 7de kamer behandelen daarnaast ook algemene materies. De 1e kamer behandelt de materies die niet specifiek zijn toegewezen aan de andere kamers en daarnaast ook algemene materies.

De titel naast de diverse kamers hieronder slaat enkel op de voornaamste materies toegewezen aan die kamer. Onder de knop “meer info” vindt u een volledige beschrijving van de materies die de betrokken kamer behandelt.

Voor een globaal overzicht van alle burgerlijke kamers met de hen toegewezen materies, raadpleeg hier de dienstregeling van de burgerlijke rechtbank. 

Inleidingen: de burgerlijke rechtbank heeft geen algemene inleidingskamer. Elke kamer doet zijn eigen inleidingen. Om te weten voor welke kamer u uw zaak dient in te leiden en op welke dag, raadpleeg hier het overzicht van de inleidingen van burgerlijke rechtbank. Zo vermijdt u nodeloze vertragingen ingevolge verwijzingen naar de correcte kamer.

Kamer 1: niet specifiek aan andere kamers toegewezen materies
  • nreabrussel.kamer1@just.fgov.be
meer info
Kamer 2: hoger beroepen
  • nreabrussel.kamer2@just.fgov.be
meer info
Kamer 3: overheidszaken
  • nreabrussel.kamer3@just.fgov.be
meer info
Kamer 4: bouwzaken
  • nreabrussel.kamer4@just.fgov.be
meer info
Kamer 5: aansprakelijkheidszaken
  • nreabrussel.kamer5@just.fgov.be
meer info
Kamer 6: minnelijke schikkingen
  • nreabrussel.kamer6@just.fgov.be
meer info
Kamer 7: fiscale zaken
  • nreabrussel.kamer7@just.fgov.be
meer info
Kamer 9: beslag
  • nreabrussel.kamer9@just.fgov.be
meer info
Kamer 10: kort geding
  • nreabrussel.kamer10@just.fgov.be
meer info
kamer 11: rechtsbijstand
meer info
Aanvraagformulier
Volmacht

Wanneer u zelf geen partij in een dossier bent, maar voor iemand anders een kopie of een uitgifte komt ophalen, dient u te beschikken over:  

  • Een in origineel getekende volmacht (opgesteld in het Nederlands);

  • Een kopie van de voor- en achterkant van de identiteitskaart van de persoon waarvoor u de kopie of uitgifte aanvraagt.  

Ter info: Deze volmacht kan niet gebruikt worden om iemand aan te stellen om namens jou te pleiten. Enkel jijzelf of een advocaat mag de zaak bepleiten. 

Aanvraagformulier
Vaststellingsformulier voor een zaak zonder zittingsdatum
Aanvraagformulier
Oproepingsformulier voor een zaak met reeds gekende zittingsdatum
Jobs Pers Inloggen FAQ Contact

Footer-menu

Rechtbanken

  • Vredegerecht
  • Politierechtbank
  • Rechtbank van eerste aanleg
  • Arbeidsrechtbank
  • Ondernemingsrechtbank

Hoven

  • Hof van beroep
  • Arbeidshof
  • Hof van assisen
  • Hof van Cassatie

College

  • College van de hoven en rechtbanken

Nuttige info

  • Het Belgisch rechtssysteem
  • Personen in de rechtbank
  • Procedures in de rechtbank
  • Statistieken
  • Lexicon
  • Brochures

Actualiteit

  • Nieuws

e-Tools

  • Uw dossier
  • Just-on-web
  • e-Deposit
  • Territoriale bevoegdheid

© Hoven en Rechtbanken van België 2025

  • Disclaimer
  • Privacy
  • Cookiebeleid
  • Toegankelijkheidsverklaring